Thailand,Cambodja en het veranderen van de plannen - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Rick Bon - WaarBenJij.nu Thailand,Cambodja en het veranderen van de plannen - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Rick Bon - WaarBenJij.nu

Thailand,Cambodja en het veranderen van de plannen

Door: Rick

Blijf op de hoogte en volg Rick

25 Augustus 2013 | Cambodja, Preah Seihanouk

En toen reisde ik weer alleen...

Moeten alweer bijna een maand terug sinds de laatste keer dat ik een blog schreef op het eiland van Koh Pha Ngan.
De dag van de Halfmoon party hebben we eigenlijk niet heel veel gedaan, mede doordat het pijpenstelen regende. Dus dat was vrij jammer!
In de avond was het dan zover. Het feest waar we, ik in ieder geval, naar uitkeken. Het feest werd gehouden op een soort van festival terrein en was heel erg leuk. Super leuke tijd gehad. De dag na het feest letterlijk geen ene reet uitgevoerd. Was heel relaxt en goed bijgekomen van het feest. Het is inmiddels alweer 2 augustus en het was tijd voor het volgende eiland: Koh Tao.

Het eiland van Koh Tao staat bekend om de vele duikcurcussen en snorke lactiviteiten rondom het eiland. Aangekomen op het eiland moesten we op zoek naar een slaapplek. Loek wist via via een adres met bungalows aan het strand. Na wat zoeken hadden we het adres gevonden en boekten voor 3 nachten bungalows met uizicht over zee, helemaal top!
's Avonds wat gedronken in Koh Tao en een erg leuke eerste dag gehad.
De tweede dag heb ik in tegenstelling tot de jongens vrij weinig gedaan. Ik heb een beetje door het stadje heengelopen en mijn dagboek bijgewerkt, dit is mede 1 van de oorzaken dat het soms duurt voor de volgende blog.
De jongens daarintegen hadden 3 quad's gehuurd en over het eiland een beetje gecrossed. Deze keer 's avonds niet heel veel gedaan omdat we de volgende dag een snorkeltour hadden geboekt rondom het eiland.

De snorkel tour was echt helemaal super! We hebben op 5 verschillende plaatsen rondom het eiland gesnorkeld en was heel erg mooi. Heb nog nooit zoveel verschillende soorten vis, levend, bij elkaar gezien. Op een gegeven moment gooide ze nog brood in het water en werden we letterlijk omsingeld door de vissen. Heel vet om mee te maken! Maar het hoogtepunt van de snorkel trip was dan toch wel dat we haaien hebben gespot. Wat een ervaring, zeker voor herhaling vatbaar! 's Avonds weer niet veel gedaan, waren namelijk vrij moe van de snorkeltour. Dit was tevens de laatste avond in Koh Tao, voordat we terug gingen naar Bangkok.

De tour naar Bangkok zou zo'n 10 uur in beslag nemen en ging van Koh Tao naar Chumphon en vandaar uit met de bus naar Bangkok. Moet zeggen de reis was zeer comfortabel, de busrit helemaal. Goede stoelen en kregen 2 (but)films voorgeschoteld. Om omstreeks 20:00 uur waren we weer in Bangkok en gingen weer naar het hotel waar ons Thailand avontuur startte. In de nacht weer even over Khao San Road gelopen en wat gedronken. De volgende dag zijn we heel cultureel bezig geweest en hebben het Royal Palace bezocht en de Sky Bar die bekend is van de film "The Hangover 2'. Om te beginnen met het Royal Palace. Ziet er vrij indrukwekkend uit maar net als met zoveel dingen in Thailand is het Same Same but different. Dus na een klein uurtje hadden we het paleis alweer verlaten. De Skybar was supermooi. Wat een uitzicht!! Is daarnaast ook nog een super luxe hotel. De drankjes waren daarom ook wat aan de dure kant. Maar we hoefden daarintegen ook geen entree te betalen. Compenseerd elkaar weer. De avond was nog jong en via een contact wat de jongens op Khao San Road hadden opgedaan zijn we naar Route 66 geweest. Een uitgaansgelegenheid met alleen maar Thaise mensen. Die jongen regelde voor ons een eigen zitplek in die tent een fles whiskey en cola. Voelde me net weer in China, super grappig omdat weer mee te maken. Was een zeer geslaagde avond!

Het is inmiddels alweer 7 augustus wat betekend, laatste volledige dag in Thailand. Heb deze dag eerlijk gezegd weer niet heel veel gedaan. Maar wel een leuke dag gehad. 's Avonds bij het eten wel nog een oud-klasgenootje van het Jac.P.Thijsse tegengekomen en samen met hem onze laatste nacht in Thailand gevierd. En dat was met recht een waardige afsluiting, opperbest vermaakt met de jongens!

En toen was het alweer tijd om weer alleen verder te gaan. Om 12 uur 's middags zou ik opgehaald worden en in tegenstelling tot alle andere keren was de pick-up services nu te vroeg. Wat leidde tot een ietwat haastig afscheid.
Loek, Guido en Errol ik wil jullie bij deze bedanken voor de geweldige tijd die we hebben gehad in Thailand. Tijd vloog jammer genoeg iets te snel voorbij, maar dit was een ervaring om nooit te vergeten!!

De vlucht naar Cambodja was zeer aangenaam en binnen het uur was ik in Phnom Penh. Na weer een klein probleem met mijn pinpas. Had ik na een klein uur eindelijk mijn Visa voor Cambodja. Eerste indruk van Cambodja toen ik met de taxi naar mijn hostel toe reed was dat het een stuk armer is dan Thailand en Vietnam. Het contrast is ook heel groot. Van rijdende milieu rampen tot de nieuwste Range Rovers. Ongelooflijk!
Het hostel waar ik 4 nachten zou verblijven heet The Mad Monkey hostel.
Voor eenieder die ooit naar Phnom Penh toe gaat, dit hostel is echt een aanrader! Thanks for the tip Emma :)
Je slaapt in mijn geval met 20 personen op een kamer, maar de kamer is zo groot dat je daar eigenlijk geen erg in hebt! Op de eerste nacht al heleboel nieuwe mensen ontmoet die ik later in Siem Reap weer zou tegenkomen.
De eerste volledige nacht niet heel veel gedaan mede doordat het ook in Cambodja regenseizoen is. Regende werkelijk waar de hele dag en niet bepaald zacht! ;) Wel met 3 kamergenoten afgesproken om de volgende dag S-21 en The Killing Fields te bezichtigen. 's Avonds met een grote groep Sushi gegeten was heel erg lekker en gezellig en als afsluiting nog een borreltje gedaan.

De volgende morgen stonden S-21 en The Killing Fields op het programma.
Vind het nogal lastig te beschrijven wat mijn gevoelens daarover zijn. Het is ten eerste niet normaal natuurlijk wat zich in Cambodja heeft afgespeeld en hoe ze S-21 en The Killing Fields aan het publiek tentoonstellen vind ik heel goed gedaan. Je krijgt echt een hele goede indruk wat zich daar heeft afgespeeld. Beide is eigenlijk een must see wanneer je in Cambodja bent. Bij de Killing Fields krijg je een audio-set om en bij elk nummer krijg je heel gedetailleerd te horen wat zich daar heeft afgespeeld. Daarnaast door er te lopen staat het kippenvel al op je handen. Heel indrukwekkend!
Terug in het hostel nog wat nagesproken erover met de kamergenoten want het doet toch wel wat met je.

10 augustus was daarnaast ook de verjaardag van mijn lieve oma, deze heb ik met een verrassing telefoontje even gefeliciteerd :) Heel leuk om te horen hoe blij ze ermee was! Daarna in de avond weer wat gedronken met alle kamergenoten en afgesproken om de volgende dag Phnom Penh te bezichtigen.

In Phnom Penh ben ik naar Royal Palace, Nationaal Museum en the Russian Market geweest. Nou ben ik totaal niet van de museum's, sommige daarintegen zijn wel super interessant, maar dit museum was echt dodelijk saai! Nog nooit zoveel beeldjes bij elkaar gezien. En als de persoon met wie je bent ook nog elk bordje leest in het museum, weet je dat het een hele lange dag gaat worden :P. Was verder wel een hele leuke dag en een goede tijdsbesteding. 's Avonds ging ik vroeg naar bed want ik zou de volgende dag met de bus naar Siem Reap toegaan.

De busrit naar Siem Reap duurde ongeveer 6 uur. Het was een bus waarvan ze zeiden dat er Wi-Fi aan boord was. Ja Wi-Fi was er wel, 2 minuten :(. In Siem Reap werd ik opgehaald door mijn eigen Robert ten- Brink. Cambodiaan, van het hostel waar ik zou gaan slapen, had een bordje met mijn naam erop bij het busstation. Heel grappig!
In dit hostel HI Siem Reap, zou ik 5 nachten verblijven. In de avond ben ik gelijk met 2 kamergenoten naar Angkor Wat geweest voor de zonsondergang. Helaas niet gezien maar was alvast een goede kennismaking. In de avond met 8 jongens gegeten bij een Mexicaans restaurant Viva, is een aanrader!!! Daarna voor de verandering weer is wat pils naar binnen gegooid en plannen gemaakt voor de volgende dag. 4:30 uur opstaan om de zonsopgang van Angkor wat te zien en daarna de mini-tour te doen met Tuk-Tuk.
Later op de avond kwam ik ook nog 3 oude bekenden tegen van Phnom Penh dus met in totaal 12 man een te gekke avond beleefd in Angkor What?? Was vrij beroerd om 4:30 kan ik jullie meedelen.

Angkor Wat samen met Nederlander Joep en Engelsman Gary bezichtigt.
Het is echt een heel mooi complex! Alle verschillende tempels zijn in ieder opzicht super mooi en heb echt op sommige momenten mijn ogen uitgekeken van hoe ze het in godsnaam ooit hebben kunnen bouwen.
Terug naar de zonsopgang. Heb zowaar 1 goede foto ervan en was dus zeker de moeite waar ;) Na 8 uur rondrijden en tempels te hebben gezien hadden we het wel weer gehad en gingen weer terug naar het hostel.
Daar een douche genomen en even wat bijgeslapen. Want de komende nacht zou weer heel gezellig worden. Gingen weer samen met een groep van ongeveer 10 man vanuit het hostel eten en wat drinken. Daarna besloten Joep, Gary en ik dat bier toch wel heel erg ging vervelen, dus een afwisseling met een shotje kon geen kwaad. Absinthe, WOW! Dat doet toch wel wat met een menselijk lichaam. De rest van de avond, zover ik weet, een hele leuke avond gehad :)

De volgende dag tot een uur of 5 weer vrij weinig uitgevoerd maar daarna zou het letterlijk een feest worden. De Tuk-Tuk chauffeur die ons naar Angkor Wat bracht nodigde ons 3 uit om naar zijn huis toe te komen. Kregen daar een rondleiding en daar wat gedronken. Daarna kregen we een rondleiding in een verlaten 4-sterren hotel in Siem Reap waarvan hij de baas kende. Het was inmiddels al donker en ik kan je vertellen. Dit was echt super spooky! Hadden elk moment het gevoel alsof we overvallen konden worden. Gelukkig niet gebeurt en na het hotel werd koers gezet naar een Karaoke bar. Hebben letterlijk waar 1 1/2 uur de longen uit ons lijf gezongen en hadden een zeer leuke tijd. Kregen inmiddels weer wat trek en gingen maar weer eens eten bij de Mexicaan. Wat een tijd, echt een super leuke avond!

De volgende morgen afscheid genomen van Gary en Joep beide gingen weg. In de middag heb ik 1 1/2 uur lang gevoetbald met Cambodians. Zweette me een ongeluk maar heel gezellig gehad. Echt goed voetballen kunnen ze niet, maar rennen kunnen ze als paarden! Ze kunnen ook niet echt heel hard schieten of in ieder geval de personen met wie ik voetbalde. Dus toen ik een keer volle bak uithaalde stonden ze wel even te kijken, haha! Eind van de middag met Frans meisje afgesproken om de volgende dag de Big-tour van Angkor Wat te gaan fietsen op mountainbikes.
8:30 uur gingen we op pad de volgende morgen en hebben zo'n 40/50 km gefietst en was ook nog is super warm! Wel weer een heleboel tempels gezien en veel foto's gemaakt! Waren om half 5 weer terug. Was me met recht weer een sportief dagje.

De laatste dag in Siem Reap niet heel veel gedaan. Beetje gechilld en gewacht tot ik zou worden opgehaald om met de nachtbus naar Sihanoukville te gaan. Maar weer naar de kapper geweest en een voetbad met van die knabbelvissies gedaan. Heel apart!

De nachtbus naar Sihanoukville was ook weer een aparte ervaring. Ik sliep in een zogezegde Hotel-bus en dat waren verschillende compartimenten waar 2 personen in kunnen slapen. Ik deelde mijn compartiment met een Engelse gozer. Daar tijdje mee gepraat en eigenlijk de rest van de 16 uur durende rit geslapen, ideaal!

In Sihanoukville aangekomen niet heel veel gedaan die dag. Behalve een bootticket gekocht naar Koh Rong. Had inmiddels met Sam, oude bekende vanuit China, contact gehad en die was toevallig ook op Koh Rong.
Heb dus maar 1 nacht in Sihanoukville( shittieville) geslapen en was meer dag genoeg. Boot van 8 uur genomen en was 2 1/2 uur later letterlijk in paradijs aangekomen! Wat een mooi eiland is dit en wat een rust.

Sam haalde mij op vanaf de pier en bracht me naar het guesthouse waar hij en Matt, zijn reisgenoot voor 11 maanden alweer, sliepen. Koh Rong heeft zeg maar een westers gedeelte en een gedeelte waar de locals slapen. Ik sliep in het gedeelte van de locals. Overdag doe je verder op Koh Rong vrij weinig. Je wordt wakker om 8:30 uur omdat je letterlijk je bed uit wordt gebrand. Je doet een zwembroek aan en gaat zonnen/zwemmen. Veel meer doe je niet :)
21 augustus was de dag van de Full-moon. Op deze dag hadden de eigenaren ons uitgenodigd om samen met hun familie te eten en te drinken. Dit was met recht een hele leuke dag.
Kregen vanalf 11 uur 's ochtends tot 19:00 uur 's avonds gratis bier en eten. Was letterlijk niet normaal hoe gastvrij deze mensen zijn. Heel indrukwekkend om mee te maken. De Full-moon party die werd georganiseerd op het eiland was ook erg leuk! Wij hadden inmiddels al aardig wat op en in tegenstelling tot de jongens ben ik wijs om 2 uur 's nachts naar bed gegaan.
Ik ben in totaal 5 nachten op Koh Rong geweest en het was werkelijk waar ongelovelijk mooi. Ook nog James tegengekomen, die Sam en ik eerder ook al ontmoette in China dus was 1 grote China reunie!

Dan nu het volgende. Ik heb mijn reisplan vrij aardig aangepast.
Heb samen met Sam en Matt tickets gekocht voor de Formule 1 race in Singapore. Dit zal worden gehouden in het weekend van 20 september.
Ik ga samen met Sam tot die tijd samen reizen. Vanavond pak ik de bus naar Bangkok en blijf dan ongeveer 1 1/2 week in Thailand waar we zuidelijk gaan afreizen. Ander gedeelte alswaar ik al ben geweest, daarna door naar Maleisie en afsluiten in Singapore. Matt blijft omdat die geen pagina's over heeft in zijn paspoort nog wat langer in Cambodja en gaat daarna naar Thailand. Die zien we dus weer in Singapore.

Na Singapore weet ik nog niet helemaal zeker wat ik ga doen. Het kan zijn dat ik met de jongens mee ga naar Australie, werkvisum aanvraag en daar een paar maanden ga werken. Maar dat is tot op dit moment nog niet helemaal zeker!

Ik hou jullie op de hoogte!!

Groetjes Rick!



I

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rick

Actief sinds 22 April 2013
Verslag gelezen: 396
Totaal aantal bezoekers 21825

Voorgaande reizen:

09 Mei 2013 - 31 December 2013

Daar gaan we dan

Landen bezocht: