Op weg naar Vietnam - Reisverslag uit Nanning, China van Rick Bon - WaarBenJij.nu Op weg naar Vietnam - Reisverslag uit Nanning, China van Rick Bon - WaarBenJij.nu

Op weg naar Vietnam

Door: Rick

Blijf op de hoogte en volg Rick

07 Juni 2013 | China, Nanning

De tijd vliegt voorbij, dus het is alweer enige tijd geleden dat ik mijn ervaringen met jullie deelde. Het laatste verslag eindigde met dat ik mij ging voorbereiden op de treinreis van 18 uur.
Het is 27 mei en ik had al totaal geen zin in die reis. Ik had nog geen treinkaartje gekocht en ik zou dus op de dag zelf een kaartje kopen.
Na wat tips van de receptie was het toch wel verstandig om vroeg naar het station te gaan. De reden hiervan was dat er maar 4 treinen gaan op een dag en dat deze treinen vaak vol zitten. De trein die ik wilde nemen vertrok om 18.37 uur. Om het zekere voor het onzekere te nemen ging ik al om 13 uur 's middags met de bus naar het station. Het zou namelijk nog 1.30 uur met de bus rijden zijn. Hangzhou heeft 2 treinstations. 1 daarvan is meer voor de buitenlanders en 1 voor de Chinezen. Het geluk dat ik had was dat mijn trein vertrok van het station dat eigenlijk alleen was gericht op de Chinezen. Wat een drama was het om daar te komen. Ik had bij de receptie gevraagd hoe er te komen en het leek allemaal zo makkelijk..... Iets moeilijker dan verwacht toch op station gekomen, mede dankzij het Chinees/Nederlandse boekje wat ik van Denise mocht lenen. Dit boek zou overigens in de trein helemaal van pas komen :)
Treinkaartje was vrij simpel geregeld, had een hardsleeper, middelste bed.
Alleen nou nog 4 uur doorbrengen op een station met alleen maar Chinezen, jippie :P. Nadat de tijd letterlijk voorbij was gekropen eindelijk in de trein. En zoals verwacht, Rick was de enigste buitenlander in de hele trein. Met behulp van het Chinees/Nederlandse boekje toch nog redelijk wat gesprekken gevoerd en anders gewoon net doen alsof ik het begreep. Was wel heel grappig om mee te maken. Treinreis verder was niet heel spectaculair en ging eigenlijk onverwachts snel voorbij.

Na 18 uur in de trein te hebben gezeten was ik toch nog redelijk fris, had namelijk goed geslapen in de trein. Alleen had wel heel erg behoefte aan een douche. In de laatste 15 minuten van de treinreis nog een Chinees meisje ontmoet wat super goed Engels sprak en die het helemaal te gek vond om mij Guilin te laten zien de volgende dag. Dat was nou nog is mooi meegenomen. Verder heb ik die dag niet echt veel gedaan. Hostel had ik snel gevonden, spullen gedropt en heel snel een douche genomen.
Daarna de stad in geweest en op het eerste oog een hele leuke stad. 's avonds in het hostel een Nederlandse jongen ontmoet Ralf daar wat mee gesproken en gaan tukken. De volgende morgen bij het ontbijt kennis gemaakt met een Zuid-Afrikaanse man. Samen met hem afgesproken om de volgende morgen naar de rijstvelden van Pingang toe te gaan. De dag heb ik verder doorgebracht met het Chinese meisje wat ik ontmoette in de trein. Veel van Guilin gezien en mooie foto's kunnen nemen. Heb ook nog de lekkernij van Guilin gegeten : GuilinMifen. Dit is noodles met gefrituurde varken. Was erg lekker om te eten.

De volgende dag met James al om 7:45 uur met de bus naar Pingang. We zouden naar de rijstvelden gaan. Had mijzelf er veel van voorgesteld na alle mooie verhalen van mede reizigers in het hostel. Maar het zou eigenlijk een grote deceptie worden. James en ik werden voorgeschoteld aan bergen met ongelooflijk veel mist. Viel niks te zien dus, jammer genoeg. Een kaartje voor toegang van de rijstvelden was prijs 80 yuan.
Maar omdat James de opmerking maakte van: ' Is there students discount?" Keek een verbaasde Chinees onze kant op en schudde met het hoofd van ja. Slimme Henkie dat ik was, liet ik mijn studentenkaart thuis.... Nou dan maar met mijn rijbewijs proberen... Na wat kijken en vragen wat die autotjes op de achterkant betekende 40 yuan korting. Kijk dat was nou nog is mooi. De rijstvelden hadden mooi kunnen zijn maar jammer genoeg niks gezien.

Het is alweer 31 mei als ik verkas naar Yangshuo. Met meerdere mensen van het hostel in Guilin afgesproken om te verkassen naar hetzelfde hostel in Yangshuo. Ik zou alleen 1 en 2 dagen later als deze mensen gaan. Waar het weer in Guilin vrij koud was, had mijn zomerjasje aan. Was het weer in Yangshuo 33 graden met een strak blauwe lucht. Ongelooflijk na 1 1/2 uur met de bus rijden. Na aankomst in het hostel kwam ik meteen Ralf tegen en met hem een wandeling gemaakt door Yangshuo, was echt super warm. 's Avonds gingen we het nachtleven ontdekken met 3 Amerikanen een Australier, Ralf en ik. Nou we hebben de boel daar wel eventjes op stelten gezet, wat een hilarische taferelen leverde dat weer op. 1 van de Amerikanen was overigens een Linebacker van een American Football team. Letterlijk een beest van een gozer. Was een zeer geslaagde avond waarin veel werd gelachen.

De volgende morgen heerlijk uitgeslapen en eigenlijk vrij weinig gedaan.
Ralf en ik hebben alleen een tocht gemaakt van een uur op een bamboeboot over een rivier. Was heel mooi en heel wat foto's geschoten.
's Avonds naar Monkey Jane geweest. In dit hostel begon eigenlijk elke avond met een paar biertjes. Daarna doorgegaan naar een club en toen we terug wilde gaan naar het hostel ging het super hard regenen. Na wat wachten toch maar gegaan en drijfnat in hostel gearriveerd. We hadden afgesproken om de volgende morgen te gaan mountainbiken Ralf en ik dus stonden redelijk vroeg op. De mountainbike tocht was in alle opzichten hilarisch. Heb denk ik nog nooit zoveel gelachen tijdens een fietstocht. Samen met Ralf gingen we ' wel even' een stukje fietsen met een kaart. Hoe we zijn gereden mag Joost weten maar echt na 6 uur fietsen van 11 uur 's ochtends tot 17 uur 's middags, helemaal gebroken.
We zijn op plekken geweest die niet op een kaart stonden, over een berg gereden die zelfs voor de Tour de France te steil is. Daarna welgeteld 10 meter met een drijvend vlotje en 2 mountainbikes een rivier overgestoken.
In bergdorpjes terecht gekomen waar letterlijk geen persoon, 1 woord Engels sprak maar wanneer we Yangshuo zeiden ze met armgebaren ergens naar toewezen. Was letterlijk soms een feest :) Toen we uiteindelijk terug waren in hostel. Heerlijk gechilld en verder niet echt veel gedaan.

De volgende dag ging de sportiviteit weer verder. Samen met Ralf en een Engelse jongen Sam naar Xingping geweest. Daar gingen we een berg beklimmen. Gelukkig was het net als de vorige dag niet normaal warm. Lekker als je 1048 treden moet beklimmen. Zweette me een ongeluk. Na een half uur boven op de berg en eerlijk is eerlijk het uitzicht was wonderschoon. Zie mijn profielfoto van dit blog. Na iets meer dan 2 uur op de berg te hebben doorgebracht weer naar beneden. Dit duurde maar 10 minuten overigens. Hier wat gegeten en toen met de bus terug naar Yangshuo. 's Avonds weer naar Monkey Jane en wat biertjes gedronken.
De volgende dag zeer weinig uitgevoerd. Het regende onwijs hard in Yangshuo en had verder ook weinig zin om wat te gaan doen. Dan maar een filmpje kijken. De avond daarintegen zou heel anders verlopen.
Ik was samen met Sam een bierpong team. Spelletje wat mateloos populair is in de VS. Als een ware Michael van Gerwen gooide ik de ene bal na de andere in de cups. Als je verloor moest je Snake Shots drinken. Dit mensen is echt geen aanrader. Na in de halve finale jammer genoeg te hebben verloren moest ik er 2 drinken. Snake shots is een drank waar dode slangen in liggen met ongelooflijk veel alcohol. Voelde me vrij beroerd de rest van de avond.

De volgende morgen nog steeds vrij beroerd maar na een goed ontbijtje en 4 koppen thee weer snel de oude. Ralf en ik gingen weer terug naar Guilin en vandaar uit zouden onze paden scheiden. Bleven wel nog 1 nacht slapen in het hostel waar we eerst ook verbleven. Maar verder niks gedaan in Guilin behalve een treinkaartje gekocht om naar Nanning toe te gaan. 's Avonds weer vele potjes pool gespeeld waarin het niveau nog steeds om te janken is. De volgende dag, is inmiddels alweer 6 juni, afscheid genomen van Ralf en met de bus naar het treinstation. Van Guilin was het 6 uur met de trein naar Nanning. In de trein waarin ik zat waren de stoelen niet heel comfortabel jammer genoeg. Ik zat gelukkig wel met een hele leuke Chinese familie. Deze mensen bleven me eten geven wat best leuk was om mee te maken. Na 6 uur arriveerde ik in Nanning. Het zou 20 minuten lopen zijn naar het hostel. Het geluk dat ik had was dat ik via een straat moest lopen waar een kilometer lange nachtmarkt was. Jippie :(. Chinezen lopen al super sloom en op zo'n nachtmarkt al helemaal, vrij irritant als je snel naar je hostel wil lopen.
Wat gegeten verder in het hostel en gaan slapen.

Nanning staat verder voor mij in het teken van het uitzoeken wat ik allemaal in Vietnam wil zien en hoe ik er in de eerste plaats ga komen. Heb vandaag, 7 juni, al een buskaartje gekocht wat mij gaat verplaatsen zondag naar Hanoi. Kijken hoe dat gaat uitpakken.

China was opzich een best leuk land en heb gelukkig heel veel leuke mensen ontmoet waardoor de tijd echt voorbij vloog en ik samen met hun veel leuke dingen heb kunnen doen. Alleen aan sommige dingen in China zou ik echt nooit kunnen wennen. 1 daarvan is dat kleine kinderen hier geen luiers dragen maar gewoon met een scheur in de broek lopen. En wanneer ze 'moeten' ze gewoon midden op de straat hun behoefte doen.
Heel apart!!

Dit was alweer mijn laatste reisverslag uit China. Zondag ga ik met de bus naar Vietnam, mijn volgende verslag zal daar dus geschreven worden.
Ik heb overigens in dit hostel geen Wi-Fi dus ben mobiel niet bereikbaar, mailen kan wel gewoon!

Tot de volgende keer,
Rick



  • 07 Juni 2013 - 12:08

    Mike:

    Leuk verslag broer veel succes met je verplaatsing spreek je snel mzzl je broer

  • 07 Juni 2013 - 21:43

    Ilona:

    Jeetje wat een avonturen allemaal, super leuk!!
    De tijd vliegt wel hoor, alweer een maand weg....
    Ben benieuwd naar alle verhalen vanuit Vietnam.
    X Ilona

  • 10 Juni 2013 - 02:38

    Mamma:

    Ik las net je bericht dat je goed in Vietnam bent aangekomen, ik ben benieuwd wat je nu allemaal weer gaat beleven. Heel veel plezier. XXXxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rick

Actief sinds 22 April 2013
Verslag gelezen: 485
Totaal aantal bezoekers 21818

Voorgaande reizen:

09 Mei 2013 - 31 December 2013

Daar gaan we dan

Landen bezocht: