Werken op Bananenboederij in Cardwell - Reisverslag uit Cardwell, Australië van Rick Bon - WaarBenJij.nu Werken op Bananenboederij in Cardwell - Reisverslag uit Cardwell, Australië van Rick Bon - WaarBenJij.nu

Werken op Bananenboederij in Cardwell

Door: Rick Bon

Blijf op de hoogte en volg Rick

22 November 2013 | Australië, Cardwell

Na een tijd van stilte en gedacht te hebben dat ik komende tijd geen blog zou schrijven is hier dan toch weer een verslag.

In Bundaberg heb ik nog 2 dagen gezeten en daarna ben ik met de bus naar Cardwell gegaan. Hier hadden ze een baantje beschikbaar op een bananenfarm. Ik arriveerde na een 19 uur durende busrit in Cardwell.
Toen ik aankwam na amper te hebben geslapen was Cardwell toch wel iets anders dan ik in eerste instantie had verwacht. Deze 'stad' is eigenlijk niet meer dan een lange straat. Hostel snel gevonden en is echt super gezellig hier. Eigenlijk met alle mensen die hier zitten wel een goede band dus dat is mooi meegenomen.

Ik kwam aan op zondag en de volgende dag zou mijn eerste werkdag zijn op de bananenplantage. De eigenaar van het hostel had al gezegd dat het heel zwaar werk zou zijn en dat ik beter goed uitgerust kon zijn.
Ik kan jullie vertellen, de eerste week was een HEL!! Mijn schouders zijn nog nooit zo verzuurd en verkrampt geweest als deze week. Was echt letterlijk niet normaal!

Nou wat voor werk doe ik dan waardoor mijn schouders zo in de kreukels lagen. Zoals de meeste, hopenlijk, weten groeien bananen in een boom. Als ze een bepaalde size hebben worden deze gekapt. Het werk wat ik doe is niet minder dan de bananen die klaar zijn om gekapt en verkocht te worden via mijn schouder naar een trailer te tillen achter een tractor.
Klinkt heel simpel, en dat is het eigenlijk ook. Alleen als je schouders niet gewend zijn om bananentrossen tussen de 20-50 kilo te tillen is dat toch best zwaar ken ik jullie melden.

Maar na 1 1/2 week wennen is het nu eigenlijk de gewoonste zaak van de wereld en heeft mijn lichaam er geen problemen meer mee.
Wat ook helpt is dat ik nu in de 'chille' crew werkt. Gewoon beetje lachen en beetje kloten tussendoor inplaats van 9 uur vol gas aan het werk te zijn zoals in de andere crew waarin ik de eerste 2 weken werkte.

Als er echter geen bananen meer zijn om gekapt te worden moeten we af en toe ook helpen in de schuur waar alles wordt verzameld. Hier moeten dan alle humpers meestal bananen sorteren. Dit is K*T werk, tijd staat altijd letterlijk stil. Wat je dan moet doen is alle bananen die een zwart plekje hebben of iets markeren weggooien. Dat zijn er heel wat kan ik jullie melden. Gelukkig sinds anderhalve week hoef ik dat ook niet meer te doen. Mag namelijk een van de meisjes uit het hostel helpen om bij het eindstation de goede kleur doos op de bananenbox te doen. Tijd gaat hier namelijk een stuk sneller voor mijn gevoel.

Ben ik dan alleen maar aan het werk? Nou nee :)

Afgelopen weekend zijn we met een groep van 18 man naar Cairns geweest en daar de boel op stelten gezet. Super weekend gehad daar.
Van de zaterdagnacht weet ik weinig behalve dat het heel gezellig was en dat er aardig wat bier door heen is gegaan. We begonnen namelijk al om 13.30 uur met de eerste. Verder niet veel van Cairns gezien maar dat komt wel weer een andere keer.

Is er nog wat meer te vermelden wat de moeite waard is?
Ja dat is er. Aankomende week zijn mijn broer en zus jarig :) hieperdepiep hoera :D Worden alweer 26 en 31 jaar, oudjes!. Wat gaat de tijd toch alweer snel :(.

Daarnaast wil ik mijn vader en moeder en kleine neefje nog bedanken voor het pakketje wat ik heb gekregen. De pepernoten en dropjes zijn er helaas al weer doorheen :(

En dit is een filmpje van waar ik nu werk en wat voor werk ik doe.
http://www.youtube.com/watch?v=YTUcIFiU_r4

Jullie zijn weer eventjes op de hoogte!

Tot de volgende keer!

Rick

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rick

Actief sinds 22 April 2013
Verslag gelezen: 416
Totaal aantal bezoekers 21792

Voorgaande reizen:

09 Mei 2013 - 31 December 2013

Daar gaan we dan

Landen bezocht: