De rumoerige start - Reisverslag uit Peking, China van Rick Bon - WaarBenJij.nu De rumoerige start - Reisverslag uit Peking, China van Rick Bon - WaarBenJij.nu

De rumoerige start

Door: Rick

Blijf op de hoogte en volg Rick

11 Mei 2013 | China, Peking

Na maanden van uitkijken ben ik dan eindelijk onderweg. Na een leuk afscheid op Schiphol vertrok het vliegtuig om 10.47 voor mijn eerste stop naar Warschau. De vlucht was goed en kreeg een uitgebreide lunch en 3 keer drinken aangeboden onderweg. Aangekomen op Warschau bleek dat ik niet om 15.40 vloog maar om 16.20 uur. Het vliegveld van Warschau stelt niet veel voor en ik verveelde mijzelf daardoor al snel. De tijd kroop voorbij, totdat de speaker van het vliegveld RICK BON omroept. Dat is erg apart om mee te maken. Het bleek uiteindelijk om niet zo heel veel te gaan, mijn paspoort moest worden gecheckt. Na 40 minuten in het vliegtuig te hebben gezeten vloog ik uiteindelijk 17.00 uur Poolse tijd naar Beijing. De vlucht die in totaal 8 uur en 20 minuten duurde, leek wel een dag te duren. Tevens had ik het geluk dat ik naast de dikste Chinees in het vliegtuig zat die ik voor het gemak maar even Fat Lee noem. Fat lee wilde namelijk bij het raam zitten, nou voor mij was dat geen probleem aangezien de beenruimte zeer krap was en ik nu met mijn voeten op het gangpad kon. Na even een uur vliegen kreeg ik een diner voorgeschoteld bestaande uit: mihoen met kip, sperziebonen, een broodje, beleg(kip,kaas en ham), bakje rauwe groenten en een Poolse chocolade reep. Eten was goed te doen en de catering over het algemeen vond ik erg goed bij LOT, kreeg 8 keer wat te drinken aan boord en steeds 2 drankjes tegelijk. Na het eten even een apart moment. Fat Lee pakte zijn laptop en ging een filmpje starten, ik als nieuwsgierige aap was wel benieuwd wat een Chinees voor film zou kijken. Totaal zonder schaamte startte hij tot mijn verbazing een pornofilm, ja je moet toch afleiding hebben ;) Toen bleek dat meerdere mensen meekeken deed Fat Lee met rode kop snel de laptop dicht. De rest van de vlucht weinig geslapen en uiteindelijk geland vroeg in de morgen, Chinese tijd, in Beijing. Op het vliegveld van Beijing stonden de taxi's al klaar om mij weg te brengen voor 47.5 euro naar mijn hotel. Ik deed dat natuurlijk niet en voor 3.5 euro ben ik met de metro uiteindelijk bij mijn hotel gekomen, in 1 keer natuurlijk!
Na even 2 uur tukkie te hebben gedaan ging ik naar de Vietnamese Ambassade om mijn visum te regelen. Dit was zonder al te veel moeite geregeld. Alleen toen ik in de metro stond merkte ik dat ik wat was vergeten, ik de sufkut had mijn map met alle reispapieren op die ambassade laten liggen... Het was inmiddels 16.40 uur en de ambassade sloot om 16.00 uur. Ik als een speer terug en na wat roepen kwam er een vrouw die mij de map gelukkig kon geven. Na terugkomst in hotel had ik een trip geboekt naar de Chinese muur en Ming tombes. Alleen had ik niet genoeg geld om dat te kunnen betalen. Ik zou wel 'even' geld pinnen.
Na 5 uur geprobeert bij letterlijk elke bank in de buurt geld te pinnen, thuisfront gecontacteerd, deze belde met ING en bleek dat mensen die bij de ING zijn aangesloten amper kunnen pinnen in China vanwege een storing.. Daarna zelf gebeld en krijg de provisiekosten van 4.5 euro per keer dat ik pin als het goed is gedeclareerd. Ik had geen geld meer en had nog niks gegeten sinds het vliegtuig. om 22.40 had ik eindelijk geld van mijn creditcard en kon ik wat eten. Daarna gaan slapen en een korte nacht beleefd vanwege de spanning en de wekker die om 6.50 uur ging.

De volgende morgen ging de wekker gelukkig op tijd, de tour die ik boekte was 22.5 euro maar omdat ik de enige was werd ik omgeboekt naar een duurdere reis en ander gedeelte van de Grote muur, maar wel voor de zelfde prijs als dat ik had betaald. Na eerst naar een Jade fabriek te zijn geweest en uitleg te hebben gekregen werd er verwacht dat ik zo'n beeldje wel ging kopen, ging helaas voor hun niet gebeuren.
Daarna naar de Ming tombes, hier had ik vooraf meer van verwacht. Ging eigenlijk over 2 tempeltjes waar niks te zien was. Na de tombes werd koers gezet naar de Grote Muur. De weg daar naartoe was een slingerweg door de bergen, en daarnaast rijden ze hier als idioten. Links of rechtsom inhalen maakt niet uit en anders gewoon even toeteren.
Bij de Muur aangekomen moest er nog wel even een kaartje voor de kabelbaan gekocht worden deze zat er niet bij in. Eenmaal op de Muur was het ongeveer wat ik ervan had verwacht, heel erg vet! Na kleine 2 uur op de muur en de lunch te hebben gegeten ben ik nog naar een zijde fabriek, theehuis en heb ik een voetenmassage gehad. Na steeds uitleg te hebben gekregen werd er verwacht dat je wat ging kopen, beetje Turkse taferelen. De tocht duurde de hele dag van 7.30 tot 18.00 uur.
Was een leuke tocht waarin ik ben opgetrokken met een drietal Vlamingen. Ondertussen al meer Nederlands gepraat dan Engels maar dat vind ik nu nog niet zo erg..
Morgen verlaat ik mijn hotel en ga ik naar een hostel. Ik ben tot woensdag in Beijing, dan is namenlijk mijn Visum klaar en ik vertrek dan naar het zuiden.

Tot de volgende keer,

Rick

• 11 Mei 2013 - 13:16

Ilona:

Hi Broertje,
    leuk verslagje. Nog maar 2 dagen weg en al zoveel meegemaakt. Ben wel een beetje jaloers hoor!!
    Hopelijk komt het nu wel goed met geld pinnen.
    Veel plezier morgen
    X Ilona

• 11 Mei 2013 - 13:25

Joris:

Hey Rick,

Leuk verslag :P Hoe is het eten daarzo?

In Japan kon ik ook niet meer pinnen inderdaad aan het eind met de ING. Vreemd dat dat ook in China is.

Veel plezier! Joris

• 11 Mei 2013 - 13:27

Mama:

Het was inderdaad gisterenmiddag even stressen toen bleek dat je niet kon pinnen. Gelukkig is daar nu een oplossing voor. Leuk verslag heb je geschreven. Zie uit naar je volgende avonturen (nu verder reizen zonder stress).

• 11 Mei 2013 - 13:37

John En Anneke Kok:

Hoi Rick,

Via Joris jouw verslag gehad. Heel leuk om te lezen en gelukkig dat alles nog goed is gekomen met de papieren. Hele reis geweest. De problemen met de ING zijn heel herkenbaar, hebben wij ook gehad in Japan.
    Wij wensen je heel veel plezier met je mooie reis en wij hopen dat alles goed zal blijven gaan.
    Blijf schrijven, dan blijven wij meegenieten. Wij zouden zo met je mee willen reizen....!!

• 11 Mei 2013 - 15:12

Lynne:

De mail was binnen!!! :) leuk je ff gesproken te hebben via videochat! Weltrusten voor nu en veel plezier :)

• 11 Mei 2013 - 15:22

Daphne:

Hee Rick,
    Wat een belevenissen alweer! Ik hoorde over het pin probleem van ilona, toch fijn dat je zo'n lieve grote zus hebt die even de pinproblemen gaat uitzoeken voor je he! En wat gaaf dat je de chinese muur al hebt mogen zien! Dat gaat een mooie reis worden. Veel plezier! xx Daphne

• 11 Mei 2013 - 17:02

Mike:

he broer

hopelijk ga een rumorig begin gaat de rest allemaal ver goed

leuk verslag

mzzl je broer

• 14 Mei 2013 - 09:18

Daan :

Rick,

Veel plezier op je reis, man! Leuk verhaal heb je alweer gemaakt. Top om ons zo op de hoogte te houden.

Gr. Daan

P.S. Had dat beeldje maar gekocht, want je bent je Gouden Boorkop kwijt ;O)

• 14 Mei 2013 - 12:59

Opaenomadeboer:

Heben je verslag gelezen wij hopen dat nu alles goed gaat en hopen dat je veel plezier

van je reis zult hebben groetjes opa enoma